Naslovna slika za Program koalicije SDP-a i Možemo! za Grad Osijek
06. 05. 2025.

Program koalicije SDP-a i Možemo! za Grad Osijek

2025. – 2029.

VRIJEME JE ZA SURADNIČKO, TRANSPARENTNO, ODRŽIVO I PRAVEDNO UPRAVLJANJE GRADOM

Vodi nas vizija: Osijek je zeleni meandar rijeke Drave, grad u kojemu ljudi žive dobro, povezani su mrežama solidarnosti te mogu utjecati na odluke koje donose dobrobit svim građanima.

Dobro i transparentno upravljanje u suradnji s građanima, strukom i znanošću pridonijet će kvaliteti i zadovoljstvu življenja u Osijeku koje se temelji na socijalnoj pravednosti i povezanosti, održivom gospodarstvu i zelenim politikama.

Osijek treba strategiju održivog razvoja i zelene i digitalne tranzicije radi otpornosti na klimatske promjene, prevencije ekoloških katastrofa – kakvu smo već doživjeli s požarom u tvornici reciklaže plastičnog otpada – i jačanja društvene uzajamnosti i solidarnosti. Tu strategiju možemo i želimo oblikovati u uključivom procesu s građanima, stručnjacima, akademskom zajednicom, mladima i organizacijama civilnoga društva.

Naš je najveći teret i prijetnja loše upravljanje gradom bez kapaciteta i volje za planiranjem te daljnja uzurpacija svega što imamo i priskrbljujemo od koruptivne mreže političkih moćnika dok su javni interes, stručnost, kreativnost, gospodarstvo i društveno poduzetništvo i znanost gotovo ugušeni.

Koalicija SDP-a i Možemo! ističe najvažnije točke zajedničkog programa za unapređenje života u Osijeku.
Sinergija i suradnja Političke platforme MOŽEMO! i SDP-a usmjerena je na jačanje antikorupcijskih, socijaldemokratskih i zelenih, održivih gospodarskih politika i snaga u Osijeku i istočnoj Hrvatskoj.

VRIJEME JE da javni interes i čovjek budu u prvom planu

1. JAVNI INTERES I ČOVJEK U PRVOM PLANU

Stavljamo čovjeka u prvi plan političkog, društvenog i gospodarskog djelovanja jer naš program može biti realiziran samo kroz dosljednost prakse bez stranačkog kadroviranja – struka, znanje i učenje, znanost i društveno odgovorno upravljanje. U javnoj upravi, javnim poduzećima te institucijama upravljaju sposobni, a ne podobni. Grad ćemo voditi po principima demokracije, odgovornosti, transparentnosti i uključivanja građana u utvrđivanje problema, planiranje i donošenje odluka o stvarima koje ih se tiču.

Naše mjere:
 Razvijanje suradnje s građanima u definiranju problema s kojima se susreću u radu gradskih službi i koncesionara te prioritetno rješavati te probleme;
 Povećanje transparentnost rada gradske uprave, gradskih poduzeća i koncesionara;
 Transparentno zapošljavanje po kriteriju stručnosti;
 Revizija Etičkog kodeks Gradskog vijeća s ciljem ograničavanja višestruko plaćenog sudjelovanja vijećnika u upravnim odborima gradskih tvrtki;    Izrada novog Poslovnika Gradskog Vijeća u cilju postizanja veće razine dijaloga i transparentnijeg donošenja odluka.

2. GRADSKE TVRTKE I UPRAVA

Naš prvi potez će biti dubinska analiza i revizija poslovanja gradskih tvrtki – GPP, UNIKOM, UKOP, VODOVOD… Participativnim procesom planirat ćemo nužnu reorganizaciju uprave i njenu digitalizaciju
te implementaciju „smart“ rješenja u gradske tvrtke. Uvest ćemo sustavan i pojačan monitoring nad realizacijom i kvalitetom usluga gradskih tvrtki i koncesionara javnih usluga.

3. PARTICIPACIJA GRAĐANA I ORGANIZACIJE CIVILNOGA DRUŠTVA

Olakšat ćemo i poticati pristup građana sjednicama Gradskog vijeća, javnim raspravama, podnošenju prijedloga i peticijama te participaciji u donošenju odluka o aktivnostima i proračunu gradskih četvrti i mjesnih odbora. Sustavno, planski i održivo ćemo jačati suradnju i partnerstva s organizacijama civilnoga društva čiji su društveni, pa i gospodarski kapaciteti, sada potpuno zanemareni. U tu svrhu, putem javnog poziva izabrat ćemo članove i članice novoosnovanog Gradskog savjeta za organizacije civilnoga društva. Osim toga, izmijenit ćemo Odluku o peticijama i prijedlozima građana te olakšati pristup građanima na sjednice Gradskog vijeća.

VRIJEME JE za nove vizure Grada na Dravi

1. REGULACIJA PROMETA I PARKINGA

Dugo zanemarivan promet i promet u mirovanju (parking) jedna je od glavnih smetnji kvaliteti života u Osijeku. Stavili smo ga u prvi plan. Provest ćemo hitnu reorganizaciju radova na održavanju cesta, nogostupa i trgova te izraditi cjelovitu studiju i planove funkcionalne transformacije prometa (cestovnog, mostovnog, tramvajskog, biciklističkog, pješačkog te prometa u mirovanju).

Naše mjere:
 Rješavanje problema najfrekventnijih i kriznih prometnica: inicijativa za izgradnju podvožnjaka na Vukovarskoj cesti i Svačićevoj ulici, izgradnja nove intrazonske ceste od Retfale do Ulice Bartula Kašića, obnova Reisnerove ulice, kružni tok na križanju Trpimirova-Vukovarska te Trpimirova-Europska avenija, implementacija „zelenog vala“;
 Proširenje parkirališnih kapaciteta izgradnjom javnih garaža i uređenjem kvartovskih parkirališta i parkirališta na rubnim dijelovima grada;
 Modernizacija sustava naplate parkinga – digitalne opcije i dinamične tarife;
 Osiguranje radnih mjesta djelatnicima koji su pogođeni neplanski izvedenim ukidanjem koncesije na parking kroz preraspodjelu radnika i korištenjem proračunskih sredstava;
 Izgradnja novih biciklističkih staza i projektiranje obnova postojećih prometnica koje moraju uključivati biciklističke staze ili biciklističke trake, izgradnja biciklističke staze do poduzetničke zone Nemetin, zrakasto širenje postojeće biciklističke mreže;
 Sveobuhvatno planiranje i reorganizacija infrastrukturnih radova u održavanju cesta;

 Besplatan javni prijevoz za učenike, studente, umirovljenike i osobe s
invaliditetom.

2. URBANIZAM I PROČELJA

Treba stati na kraj prekomjernoj i neplanskoj gradnji pojačanim komunalnim nadzorom i suradnjom s Državnim inspektoratom i mjerodavnim službama. Istovremeno ćemo ubrzati promjenu prostornog plana i pripremu novog urbanističkog plana. Vratit ćemo ljepotu u sada tužan izgled lijepih osječkih ulica i zgrada sufinanciranjem obnove fasada objekata koji su obveznici spomeničke rente. Inicirat ćemo detaljno uređenje i obnovu oštećene infrastrukture središta grada (ploče na trgovima).

Naše mjere:
 U protokol izdavanja nastavka gradnje uvesti ispitni postupak dokazivanja činjeničnog stanja je li konzumirana građevinska dozvola izdana po starom zakonu i standardima kako bi na najmanju moguću mjeru bila svedena praksa gradnje koja nije po važećim prostornim pravilima i standardima
 Izraditi novi i pravedniji način obračuna spomeničke rente poslovnim subjektima.

3. OSIJEK – ZELENI MEANDAR RIJEKE DRAVE

Nekada je Osijek nosio naziv grada u šumi. Danas se vidi kao zeleni meandar rijeke Drave. Naš je cilj stopiti te dvije perspektive uz pošumljavanje rubnih dijelova grada. Radi kvalitete života i kao otpornost na galopirajuće klimatske promjene užurbano ćemo realizirati plansko i strateško ozelenjavanje grada, te izdvajanje pojedinih livada za režim održavanja koji čuva cvat radi zaštite kukaca i bioraznolikosti. Pod posebnu zaštitu stavit ćemo drvored stoljetnih platana u Ulici Leopolda Mandića u Čepinu. Formirat ćemo stručno-konzultativni gradski odbor za zelenu infrastrukturu i ekologiju. Pokrenut ćemo programe koji potiču građane da se aktivnije uključe u očuvanje zelenila – pod motom „I moja ulica/kvart/bajer je zelena oaza“. Ozelenit ćemo prostore namijenjene djeci i mladima te ih opremiti česmama s pitkom vodom.

4. GOSPODARSTVO

Razvijat ćemo uvjete poslovanja koji privlače tvrtke u poduzetničku zonu, sustavno poticati malo i srednje poduzetništvo i obrt, obnoviti zanate, jačati brend Osijeka kao kulturnog, festivalskog i sportskog odredišta, a  Tvrđu kao samoodrživ kulturno-turistički centar. Povezat ćemo se s lokalnim poljoprivrednim proizvođačima kroz zelenu javnu nabavu lokalno uzgojene hrane za zdrave obroke u školama i vrtićima. Prometnu povezanost Osijeka stavit ćemo u prioritete – intenzivirat ćemo nastojanja da Ministarstvo prometa i Hrvatske željeznice ubrzaju obnovu željezničke poveznice Osijeka i ostatka
Hrvatske. Istodobno, zračna luka mora postati „most” koji spaja Osijek s Europom i sa svijetom. Gospodarstvo Osijeka se treba razvijati u skladu sa zelenom tranzicijom i održivim razvojem.

Poduzetništvo
 Nastavak ulaganja u poduzetničku zonu i kreiranje poticajnih uvjeta za privlačenje gospodarskih subjekata.
 Nadogradnja poduzetničkog inkubatora BIOS, proširenje kapaciteta za mlade poduzetnike i obrtnike, dogradnja postojećih hala i podizanje dodatnog kata, stvaranje poticajnih uvjeta za mlade poduzetnike.
 Poticanje mladog poduzetništva/obrtnika – jačanje konkurentnosti i olakšavanja poslovanja poduzeća koja se bave proizvodnjom, kroz smanjenje ili ukidanje komunalnog doprinosa i povećanja poticaja.

 Ponuda atraktivnih uvjeta za najmoprimce prostora u vlasništvu grada, angažman oko privlačenja robnih marki u središte grada, ali i udruga koje daju prostor za aktivnosti građanima (poput kreativnih igraonica ili neprofitnih kafića s malom knjižnicom u kojoj rade osobe s posebnim potrebama).
 Revizija Odluke o uređenju ugostiteljskih terasa uključujući subvencije za tende.
 Implementacija modela zelene javne nabave lokalno proizvedene zdrave hrane za vrtiće, škole i domove za starije u Osijeku. Kroz zelenu javnu nabavu – poboljšati kvalitetu hrane, uskladiti je s nutricionističkim potrebama nabavkom od lokalnih proizvođača koji na taj način mogu bolje i dugoročnije planirati proizvodnju, a u ustanovama ponuditi zdravu hranu –  prioritet pri nabavi imaju ekološki prihvatljivi proizvodi i usluge.

Turizam
 Brendiranje kulture i kao turističke/gospodarske grane.
 Tvrđa kao samoodrživ kulturno-turistički centar.
 Pozicioniranje Osijeka kao festivalske destinacije i privlačenje organizatora velikih festivala.
 Uređenje prostora uz Katakombe s potrebnom infrastrukturom (uređenje auto-parka/kampa).
 Jačanje cikloturizma kroz „biciklističke stanice“ koje će cikloturistima pružiti svu potrebnu infrastrukturu.
 Definiranje  prostora za investiciju u zabavni park za djecu po uzoru na Gardaland.
 Generalna rekonstrukcija Gradskih bazena.
 Završetak radova, uređenje obale i nova organizacija održavanja kupališta Copacabana i pripadajućeg dijela obale Drave.

Kultura
 Priprema lokacije i projekta nove gradske knjižnice.
 Stavljanje na raspolaganje infrastrukture grada za javne kulturne događaje i povezivanje s glazbenim školama čiji polaznici mogu izvoditi svoje nastupe na različitim javnim lokacijama, te s udrugama koje produciraju kulturni sadržaj.
 Priprema projekta unutarnje obnove HNK.
 Založiti se da Osječko ljeto kulture postane festival od nacionalnog značenja radi dostupnosti održivog financiranja iz sredstava Ministarstva kulture i medija.
 Osmišljavanje i provedba novih kulturnih programa poput programa Kultura u kvartovima i Advent u kvartovima.

Sport
 Depolitizirati i vratiti upravljanje Zajednice osječkog sporta udrugama članicama.
 Podrška vrhunskom sportu – sportašima, trenerima i klubovima.
 Jačanje rekreativnog sporta kao stila življenja – od vrtićke do umirovljeničke dobi.
 Participativna analiza, planiranje i prioritiziranje ulaganja u sportske objekte.
 Sufinanciranje sportskih aktivnosti mladih do 18 godina kroz subvencije za članarine u sportskim klubovima.
 Novi sportski sadržaji u Sportskim objektima.
 Otvaranje javne rasprave o prostoru na kojem je Gradski vrt.
 Uređenje speedway staze u novi sportski centar s atletskom stazom, igralištima za odbojku, mali nogomet, košarku i rukomet, postavljanje nove opreme za vježbanje.

Zelena tranzicija i prevencija ekoloških katastrofa
 Model i plan održivog gospodarenja otpadom u suradnji s OBŽ-om.
 Donošenje dugoročnog akcijskog plana suzbijanja energetskog siromaštva kroz subvencioniranje prelaska na energetski učinkovitije i ekološki prihvatljivije sustave grijanja i energetske obnove doma.
 Poticanje lokalnih proizvođača i obrtnika kroz sustav održivih nabava.
 Osiguravanje namirnica za javne ustanove (vrtiće, škole, bolnice i domove umirovljenika) kroz zelenu javnu nabavu – poboljšati kvalitetu hrane, uskladiti je s nutricionističkim potrebama nabavkom od lokalnih proizvođača koji na taj način mogu bolje i dugoročnije planirati proizvodnju, a u ustanovama ponuditi zdravu hranu –  prioritet pri nabavi imaju ekološki prihvatljivi proizvodi i usluge
 Nastavak izgradnje česmi s pitkom vodom.
 Prevencija ekoloških katastrofa intenziviranjem aktivnosti komunalnog redarstva i radom na čvrstoj integraciji komunalnog redarstva s Državnim inspektoratom i MUP-om u pogledu nadzora tvrtki koje se bave zbrinjavanjem otpada.
 Donošenje dugoročnog akcijskog plana suzbijanja onečišćenja zraka.
 Postavljanje dodatnih stalnih mjernih stanica za praćenje kvalitete zraka koje bi ušle  državnu mrežu za trajno praćenje kvalitete zraka.

VRIJEME JE za dostojanstvo, solidarnost i suosjećanje

1. BRIGA ZA STARE I NEMOĆNE OSOBE I OSOBE S INVALIDITETOM

Želimo da Osijek bude zajednica zadovoljnih i povezanih ljudi. Naš je izazov i prilika da svojim sugrađanima treće dobi i osobama s invaliditetom bude osiguran minimum dostojanstva prikladnim i priuštivim smještajem i mjerama suzbijanja siromaštva. Osijek ima i priliku postati poželjna destinacija  za obitelji treće životne dobi.

Naše mjere:
 Izgradnja doma za starije i nemoćne kojemu će osnivač biti Grad Osijek, s posebnim odjelima za palijativnu skrb i oboljele od Alzheimera uz osiguranje dugoročnog financiranja rada i funkcioniranja doma.
 Povećati mogućnosti smještaja u postojećim domovima kroz proširenje kapaciteta.
 Subvencionirati mjesečne najamnine za smještaj u javnim domovima u skladu s prihodovnim cenzusom.
 Subvencije i edukacije kao konkretna pomoć i podrška da bi se povećao broj obitelji koje brinu o starijim i nemoćnim osobama.
 Ublažavanje rizika od siromaštva – dodatak na mirovinu kao mjera ublažavanja rizika od siromaštva i podizanja standarda života.
 Dodatak za roditelje i skrbnike njegovatelje.
 Javne objekte, pješačke prijelaze i semafore prilagoditi osobama s invaliditetom.

2. ULAGANJE U KVALITETNO I SIGURNO OBRAZOVANJE

Grad će učiniti više kako bi kroz obrazovni sustav mladi dobili adekvatno obrazovanje i znanja i vještine potrebne za život u 21. stoljeću. Posebno se to odnosi na to da se učitelje i učenike obuči za prevenciju nasilja u školama i stvaranja sigurnog prostora za učenje i podučavanje. Zaštitari na ulazima mogu biti pomoć, ali ne i trajno rješenje.

 Obnavljanje rada s darovitima – ponovo pokrenuti Centar izvrsnosti Osijek.
 Podizanje kvalitete rada u osnovnim i srednjim školama.                                                                                 Implementirati građanski odgoj i obrazovanje u nastavu, posebice obuku za nenasilnu transformaciju sukoba za učitelje i učenike radi prevencije nasilja i stvaranja sigurnog prostora za učenje i podučavanje.
 Aktivno uključivanje roditelja i nastavnika u prevencijske mjere.
 Povećanje broja školskih psihologa i pedagoga.

3. PERSPEKTIVA MLADIMA ZA OSTANAK

Sve strategije i mjere razvoja Osijeka imaju cilj da naš grad bude od mladih prepoznat kao mjesto gdje žele ugodno, radosno i sigurno živjeti, raditi, učiti i napredovati. I da vide prilike kako to mogu i ostvariti.

Naše mjere:
 Izgradnja novih gradskih stanova za dugoročni najam.
 Izgradnja novih vrtića i ulaganje u obnovu postojeće infrastrukture da bi vrtići bili dostupni za svu djecu s područja Osijeka.
 Plaćanje usluge vrtića po prihodovnim cenzusima.
 Prilagodba načina modela plaćanja vrtića tijekom opravdanog izostanka djece i godišnjih odmora roditelja.
 Povećati naknade za novorođenčad – na 1000€ za prvo dijete, za drugo dijete na 2000€, a za 3. i svako drugo na 4000€.
 Poticanje zapošljavanja studenata povezivanjem s poslovnim sektorom i poduzetnicima u poduzetničkim zonama.
 Aktivna suradnja sa Sveučilištem sa svrhom prilagodbe upisnih kvota potrebama gospodarstva.
 Otvaranje Centra za mlade.

4. BRIGA ZA ŽIVOTINJE

Osijek je već dobio titulu grada prijatelja pasa. Ima jedan od najljepših, a prvih azila za napuštene pse, Osječani udomljavaju pse, a psi ih međusobno povezuju. Osijek je među prvima prešao na doček Nove godine bez vatrometa. Kultura suosjećanja sa životinjama integrirana je u identitet Osijeka. Nastavljamo u tom smjeru malim-velikim koracima!

Naše mjere:
 Donošenje nove Odluke o uvjetima i načinu držanja kućnih ljubimaca i načinu postupanja s napuštenim i izgubljenim životinjama te divljim životinjama kako bi bio u skladu sa Zakonom o pravima životinja i komunalnom redu.
 Groblje za kućne ljubimce.